سرور و تجهیزات شبکه, همه

بررسی حافظه RAM و ROM

RAM

حافظه ضروری ترین عنصر یک سیستم محاسباتی است زیرا بدون آن کامپیوتر نمی تواند ساده ترین کارها را انجام دهد. حافظه کامپیوتر دو نوع اساسی است: حافظه اصلی (RAM و ROM) و حافظه ثانویه (Hard Drive، CD و غیره). در این مقاله نیک اندیشان به بررسی حافظه RAM و ROM می پردازیم.

حافظه اصلی چیست؟

حافظه اصلی شامل ROM و RAM است. برنامه ها و داده هایی که CPU در حین اجرای یک برنامه نیاز دارد در این حافظه ذخیره می شود. خواندن سریع اطلاعات توسط پردازنده از طریق حافظه‌ی اصلی انجام می‌شود.

نمودار حافظه

پیشنهاد نیک اندیشان: Cache Memory چیست؟

RAM چیست؟

RAM مخفف عبارت Random Access Memory حافظه با دسترسی تصادفی است که امکان خواندن و نوشتن اطلاعات روی آن به‌طور هم‌زمان وجود دارد. RAM یک حافظه موقت یا فرار است یعنی با قطع برق اطلاعات آن از بین می‌رود. برنامه‌ها و داده‌های موردنیاز CPU در هنگام اجرای برنامه در RAM ذخیره می‌شوند.

RAM به دو دسته SRAM و DRAM طبقه‌بندی می‌شود.

SRAM مخفف (static RAM) و DRAM مخفف (dynamic RAM) است. تولید SRAMها هزینه بالایی دارد، SRAMها با استفاده از یک سلول حافظه ترانزیستور می‌توانند اطلاعات بیشتری را ذخیره کنند. همچنین سرعت بیشتر و مصرف انرژی کمتری دارند. به همین دلیل در تولیدات مدرن رایانه‌ها به‌عنوان حافظه cache یا حافظه نهان پردازنده به کار می‌روند.

در مقابل DRAM با استفاده از یک جفت ترانزیستور و خازن مقدار کم‌تری از داده‌ها را می‌تواند ذخیره کند. چون تولیدشان ارزان‌تر است، از آن‌ها بیشتر در کامپیوتر‌ها استفاده می‌شود. هم SRAM و هم DRAM ازنظر ماهیتی حافظه‌های موقت به شمار می‌آیند و در صورت قطع برق اطلاعات خود را از دست می‌دهند. این رم‌ها، مسئول تأمین حافظه اصلی در سیستم هستند.

 

ROM چیست؟

وقتی سیستم روشن می‌شود، برای راه‌اندازی یا به‌اصطلاح بوت شدن به مقداری حافظه نیاز دارد. این حافظه ROM مخفف عبارت read only memory  است. حافظه‌ ROM به‌راحتی قابل‌تغییر نیستند، بنابراین آن‌ها برای ذخیره داده‌هایی که برای مدت طولانی نیاز به تغییر ندارند یا اطلاعات مهم و برنامه‌های ضروری برای راه‌اندازی سیستم مناسب هستند. ROM یک حافظه موقت نیست و اطلاعات خود را حفظ می‌کنند.

در ماشین‌حساب‌ها و دستگاه‌های جانبی و درجایی که نیاز نیست بر روی کدهای برنامه‌نویسی تغییری اعمال شود از ROM استفاده می‌کنند.

یک نمونه از ROM بایوس کامپیوتر می باشد، که یک تراشه PROM است و برنامه‌نویسی لازم برای شروع مراحل اولیه راه اندازی کامپیوتر را ذخیره می‌کند. ROM در کنسول‌های بازی مانند، Gameboy ،Sega Genesis و… به‌کاررفته است.

 

ROM در ۴ نوع

  • EEPROM
  • ROM
  • PROM
  • EPROM

طبقه‌بندی می‌شود.

 

PROM چیست؟

PROM مخفف عبارت Programmable read-only memory حافظه فقط خواندنی توسط کاربر قابل‌ برنامه‌ریزی است،بعد از برنامه‌ریزی داده‌ها و دستورالعمل‌های موجود در آن قابل‌تغییر نیست.

EPROM چیست؟

EPROM مخفف عبارت Erasable Programmable read-only memory حافظه قابل‌خواندن و قابل‌برنامه‌ریزی مجدد می‌باشد. برای پاک کردن داده‌های آن‌ها از اشعه ماورای بنفش استفاده می‌شود. برای برنامه‌ریزی مجدد آن‌ها باید تمامی داده‌های قبلی پاک شود و این فرایند زمان‌بر است.

 

EEPROM چیست؟

EEPROM مخفف عبارت Electrically erasable programmable read-only memory حافظه الکترونیکی پاک شدنی و فقط خواندنی است.با استفاده از میدان الکتریکی و بدون استفاده از اشعه ماورای بنفش می‌توانیم داده‌ها را پاک‌کنیم.

 

MROM چیست؟

MROM مخفف عبارت Mask ROM نوعی حافظه فقط خواندنی است.

 

تفاوت ROM و RAM در چیست؟

  1. ROM برای ذخیره‌سازی دائمی اطلاعات و RAM برای ذخیره‌سازی موقت است.
  2. تراشه ROM یک وسیله ذخیره‌سازی غیر فرار است، یعنی برای حفظ اطلاعات ذخیره‌شده روی آن به منبع برق ثابت نیازی نیست. اما یک تراشه RAM فرار است و هنگام قطع جریان برق هرگونه اطلاعاتی که روی آن ثبت‌شده است، از بین می‌رود.
  3. رام در درجه اول، هنگام راه‌اندازی یک کامپیوتر مورداستفاده قرار می‌گیرد درحالی‌که رم تنها زمانی که سیستم‌عامل بارگیری شد در عملیات عادی به کار می‌رود.
  4. تراشه RAM می‌تواند بسته به ظرفیتی که دارد از ۱ تا ۲۵۶ گیگابایت اطلاعات را ذخیره کند، اما تراشه ROM تنها می‌تواند چند مگابایت، معمولاً بین ۴ تا ۸ مگابایت را در هر تراشه ذخیره می‌کند.

برای مشاهدهمشخصات، قیمت و خرید رم سرور HP کلیک کنید. 

جدول تفاوت رم و رام

۰ ۰ رای ها
رأی دادن به این مقاله

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دادن به این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

[…] آشنایی با RAM و ROM  […]